Is een zoen van je partner meer waard dan 10 euro? Volgens een recentelijk wetenschappelijk onderzoek zou het antwoord wel eens “nee” kunnen zijn. De Amerikaanse neuroloog dr. Paul Zak heeft onlangs de resultaten gepresenteerd van een studie waarbij het effect van kortingscodes was onderzocht. In de onderzoeken heeft dr. Paul Zak de hersenactiviteit van proefpersonen onderzocht, wanneer deze een kortingscode van 10 dollar kregen gepresenteerd. Hieruit bleek dat hetzelfde hormoon dat bij verliefdheid wordt aangemaakt ook in sterke mate werd aangemaakt bij het presenteren van de kortingscode. Bij een van de onderzochte vrouwelijke personen, werd zelfs een grotere hoeveelheid van het liefdeshormoon aangemaakt dan bij het beleven van haar huwelijksceremonie.
Het experiment vond plaats in de Claremont Graduate University in Californië, waar dr. Paul Zak aan verbonden is. De onderzoekers verzamelden van een groep, voornamelijk vrouwelijke, studenten verschillende bloedmonsters. Het bloed van de vrouwen werd op de aanmaak van verschillende hormonen en chemische samenstellingen onderzocht en met elkaar vergeleken. De opdrachtgever van het onderzoek is de marktleider in Amerika van online kortingscodes; het bedrijf achter de website coupons.com. Onderzoekers hebben hebben ook de hartslag en het de aanmaak van transpiratie onderzocht bij de betrokken personen.
De meerderheid van de vrouwen hadden pieken van hun niveau “oxytocine” in de volksmond ook wel het “vertrouwen hormoon” genoemd. Hetzelfde hormoon ervaren baby’s ook bij het aanklampen aan de moeder. Dr. Paul Zak, ook wel bekend als Dr. Love op de campus CGU’s, voert al lange tijd onderzoek naar het effect van oxytocine in het bestedingsgedrag van o.a. winkelend publiek. In het verleden hebben onderzoeken van dr. Paul Zak ook het verhogingen van “oxyocine” aangetoond bij het gebruik van social media zoals Facebook en Twitter.
Het is ook bewezen dat een hogere hoeveelheid aan oxytocine mensen guller kan maken. Al met al kan worden gesteld dat het ontvangen van korting een gunstig effect heeft op je geluks- en vetrouwengevoel en dat je jezelf er in ieder geval beter bij voelt. Het is ook niet zo verwonderlijk, want wie betaald nu graag te veel geld voor hetzelfde product?
Korting is gewoon leuk en dat weet iedereen eigenlijk ook wel. Daar was geen onderzoek voor nodig geweest…