
Online shoppen Nederlanders kopen ontzettend veel online, in 2012 werd er nog ongeveer 10 miljard euro door ons gespendeerd in webwinkels. Dit zijn ongeveer 200.000 bestellingen per dag! Fenomenale getallen, maar wat zijn de voor- en nadelen van het online kopen? Het grootste voordeel is toch de prijs. Online kopen is goedkoper, dit komt omdat er gemiddeld minder kosten worden gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit het magazijn naar jouw huis of kantoor verzonden. Dit scheelt medewerkers in een fysieke winkel, overbodige personeelsuren, transportkosten, winkelkosten, etc. Het gemak dat je een weekend niet in het teken staat van winkelen is soms ook wel fijn. Je product kan gewoon worden geleverd bij je thuis, kantoor of een afhaalpunt. De nadelen van online winkelen worden steeds kleiner. Door betaalinstanties als Ideal, Paypal, Multipaysafe en Klarna is er een middelpersoon die gegevens van beiden heeft en hierdoor weet je dat jouw gegevens niet vrijgegeven worden aan de webwinkel. Er circuleren wel enkele keurmerken van webwinkels die simpelweg te koop zijn en waar geen controle op is. Wanneer een webwinkel geen keurmerk heeft betekent dit niet dat de winkel niet deugd, soms is het tegendeel eerder waar. Het televisieprogramma Kassa heeft een aantal webwinkel keurmerken onderzocht en komt met tips op hun site. Online shoppen wordt de Nederlandse internetter steeds makkelijker gemaakt. Zeer lage tot geen verzendkosten is de nieuwe trend online, net als het gratis retourneren. Op deze manier kan je alles thuis bestellen, passen, meten, matchen, voelen, ruiken, en vooral bekijken of je het echt leuk vindt. Nu online shoppen men zo makkelijk gemaakt wordt, profiteert de consument direct in de portemonnee! Ken jij een goedkope webwinkel? Laat de tip achter!